غذا خوردن پیش از خواب علت ایجاد مشکلاتی برای مغز

غذا خوردن پیش از خواب علت ایجاد مشکلاتی برای مغز

احتمالا برای شما هم پیش آمده باشد که نصف شب از خواب بپرید و احساس گرسنگی کنید و بخواهید یک خوراکی میل کنید. اما باید بدانید خوردن آن هم در آن ساعت از شب مشکلاتی برای مغز انسان به وجود خواهد آورد. با وردپرس برای شما همراه باشید تا چه خطراتی در این باره انسان را تهدید می کند.

بر طبق مطالعات و تحقیقات انجام شده توسط دانشمندان، خوردن در نیمه های شب که در آن زمان انسان در حال خواب می باشد، باعث می‌شود تا ریتم خواب شبانه روز به هم خورده و سرانجام کیفیت خواب بسیار کاهش پیدا کند.

تحقیقات صورت گرفته توسط محققان دانشگاه کالیفرنیا با آزمایش روی موش‌ محقق شده است.  براساس اطلاعات منتشر شده موش‌ها موجوداتی هستند که روزها به خواب می‌روند و شب هنگام به کار مشغول می‌شوند. دانشمندان موش‌های مورد آزمایش را به دو دسته تقسیم کرده و گروهی را در زمان روز در شرایطی قرار داده‌اند تا غذا بخورند. گروه دوم براساس رویه‌ ی معمولی روزها خوابیده و شب‌ها بیدار بوده و غذای خود را در ساعات معمول دریافت کرده‌اند. سرانجام نتیجه‌ی این آزمایش نشان داده که موش‌هایی که بصورت غیرمعمول غذا دریافت کرده‌اند، دیگر از برنامه‌ی خواب منظمی برخوردار نیستند! همچنین باید این نکته را هم اضافه کنیم که موش‌های مورد آزمایش در مقابل گروهی که از برنامه‌ی روتین خود پیروی می‌کنند، از نظر تست‌های حافظه‌ نیز ضعیف‌تر عمل کرده‌اند و میزان پروتئین موسوم به CERB در بدن این موش‌ها نیز کاهش چشمگیری داشته است.

اما سوالی که این جا مطرح می شود این است که آیا این موضوع برای انسان هم صدق می کند؟! تا این لحظه چیز قطعی نمی توان در این باره گفت؛ اما دانشمندان احتمال چنین واکنشی را از سوی انسان‌ها دور از ذهن تصور نمی‌کنند. همان طور که می دانید بدن ما انسان‌ها نیز از یک چرخه‌ی ۲۴ ساعته پیروی می‌کند و هر عاملی نظیر خوردن در ساعات خواب که پتانسیل بر هم زدن این چرخه را داشته باشد، می‌تواند در عملکرد مغز و حافظه در سایر ساعت‌ها تاثیر بگذارد و در این صورت مشکلاتی را ایجاد کند.

گزارش منتشر شده در eLIFE  در این باره  می‌گوید:

ما هنوز در این مورد که آیا الگوی تغییرات در مورد انسان‌ها نیز اثر مشابهی دارد، اطمینان کامل نداریم؛ اما نگاهی به شغل‌هایی که کار کردن در شیفت‌های شبانه را می‌طلبند، تا حدودی این حقیقت را در مورد انسان‌ها اثبات کرده است. ساعات خوردن غذا تاثیر شگرف و مخربی در میزان خوب افراد ندارد، اما الگوی زمانی بدن انسان را به هم می ‌ریزد و از این‌رو خواب انسان در چرخه‌ی شبانه‌روزی به هم می خورد.

این مشکل تنها بر اثر خوردن خوراکی در نیمه شب نمی باشد و می توان گفت این روزها عوض شدن ساعات وعده‌های غذایی که در اثر مسائل و مشکلات تحمیل شده توسط زندگی مدرن است، گریبان بسیاری از مردم در کشور‌های توسعه یافته را گرفته است. جابجایی وعده‌های غذایی می‌تواند به ارگان‌های بدن نیز آسیب برساند. اگرچه برای اطمینان از این موضوع باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

درکل می توان گفت که همه در مورد لزوم داشتن خواب کافی شبانه برای انسان ها به توافق رسیده اند و آن را برای سلامتی بدن مهم می دانند.

نظر شما در این باره چیست؟

منبع: sciencealert

غذا خوردن پیش از خواب | تاثیرات خواب بر مغز | تاثیر کم خوابی بر مغز

مقاله های مرتبط :

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *