واتساپ یا تلگرام کدام یک محبوب ترند ؟

واتساپ یا تلگرام کدام یک محبوب ترند ؟

احتمالا شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که روزانه از پیام رسان های اجتماعی نظیر واتساپ یا تلگرام استفاده می کنید. اما شاید برایتان جالب باشد که کدام یک از این دو اپلیکیشن Telegram یا WhatsApp در ایران و در جهان محبوب ترند؟! با وبسایت آموزشی وب پرو فور یو همراه باشید تا مقایسه محبوبیت واتس اپ و تلگرام از نظر کاربران را داشته باشیم.

 

واتساپ یا تلگرام کدام یک محبوب ترند ؟ مقایسه تلگرام و واتساپ

احتمالا شما هم حدس هایی در مورد برتری تلگرام نسبت به واتساپ در ایران زده اید. باید بگوییم که حدستان کاملا درست است و تلگرام بخش اعظم محبوبیتش را مدیون ایرانی هاست! چون طبق آمار هایی که وجود دارد حدود ۸۰ درصد کاربرانش ایرانی اند و تقریبا در رده بیستم پربازدیدترین سایت های ایران است و روند صعودی خود را همچنان ادامه خواهد داد. ولی وضعیت در جهان کمی متفاوت است!

بیشتر بخوانید: آموزش تلگرام

واتساپ یا تلگرام

بر اساس آمار منتشر شده از SimilarWeb ، نرم افزار گفتگوی آنلاین واتساپ که چند وقتی است توسط فیس بوک خریداری شده اکنون در رتبه اول برترین و پر استفاده ترین ابزارهای گفتگوی آنلاین در بین کاربران دستگاه های اندرویدی قرار دارد. واتساپ در حدود ۱۰۹ کشور دنیا در رده اول قرار دارد و رتبه دوم هم از آن Messenger است که آن هم جزو ابزار های جانبی فیس بوک به حساب می آید و در ۴۹ کشور دنیا در رده اول قرار دارد.

این برنامه ها توانسته اند در خیلی از نقاط جهان ترافیک را از اپلیکیشن هایی چون وایبر و لاین بگیرند و به سمت خود بیاورند. از نمونه های جالبی که می توان نام برذ نمونه های بومی شده مسنجر هاست که در کشور هایی نظیر کره جنوبی، KakaoTalk و اندونزی، BBM هستند که بیشترین کاربران را در کشور هایشان دارند!

بیشتر بخوانید: آموزش واتساپ

 

اما جالب تر از تمام این ها شاید این نکته باشد که علی رغم طراحی تلگرام در کشور روسیه حالا ۵٫۵ درصد از کاربران تلکرام روسی هستند و همانطور که گفتیم بیش از ۸۰ درصد را ایرانی ها تشکیل می دهند و اینکه تلکرام تنها در ۲ کشور قزاقستان و ایران در رتبه اول قرار دارد.

مقایسه امکانات واتساپ و تلگرام

هر کدام از این پلتفرم‌ها دارای امکانات به خصوصی هستند که باعث محبوبیت‌شان شده است. در ادامه به این امکانات اشاره می‌کنیم تا خودتان بفهمید دلایل محبوب بودن تلگرام نسبت به واتساپ چیست.

امکانات منحصربه‌فرد تلگرام

مزایای تلگرام نسبت به واتساپ چیست؟ بریم به یک سری از مهم‌ترین ویژگی‌های تلگرام اشاره کنیم.

  1. فضای ذخیره‌سازی نامحدود تلگرام: به این ترتیب که داده‌های شما بدون بکاپ گرفتن همچنان در حساب شما باقی می‌ماند. به این صورت که اگر به حساب در پلتفرم یا گوشی دیگر لاگین کردید به آن اطلاعات دسترسی خواهید داشت.
  2. پشتیبانی چند پلتفرمی: شما به راحتی می‌توانید از طریق نسخه وب، اندروید، آیفون، ویندوز، لینوکس و مک به حساب خود دسترسی پیدا کنید
  3. پس از ارسال تصاویر را ویرایش و جایگزین کنید: این مورد و مورد بعدی شاید دلیل برای بهتر بودن تلگرام نسبت به حریف باشد. ویژگی ویرایش تلگرام ممکن است به اندازه یک برنامه ویرایش عکس اختصاصی در آیفون شما پیشرفته نباشد، اما با این وجود چشمگیر است. شما می‌توانید عکس خود را به روش‌های مختلفی تنظیم کنید. برش، تنظیم وضوح، کنتراست و اشباع، اعمال سایه‌ها و هایلایت‌ها، افزودن برچسب و متن و موارد دیگر.
  4. ویرایش ویدیوها: به لطف قابلیت ویرایش ویدیو، می‌توانید از مهارت‌های اولیه ویرایش ویدیو با تلگرام استفاده کنید. برای ویرایش یک ویدیو، یکی را برای ارسال انتخاب کنید و آن را در ویرایشگر ویدیویی که ظاهر می‌شود تغییر دهید. مجموعه مناسبی از ابزارهای ویرایش در ویرایشگر برنامه وجود دارد. می‌توانید برش یا ورق بزنید، روشنایی یا گرما را تنظیم کنید، کمی تصحیح رنگ انجام دهید و حتی کیفیت ویدیوی خود را تغییر دهید. برای یک برنامه پیام رسان بد نیست.
  5. اکانت تلگرام خود را روی حالت خودتخریبی قرار دهید: شاید بدانید که می‌توانید پیام‌ها را در تلگرام خود تخریب کنید، اما آیا می‌دانستید که می‌توانید اکانت تلگرام خود را نیز پس از مدت زمان مشخصی روی خود تخریبی تنظیم کنید؟ اگر نگران امنیت هستید و نمی‌خواهید تلگرام خود را به صورت دستی حذف کنید، این کار مفید است.
  6. چت‌های خود را در پوشه‌ها ذخیره کنید: شما می‌توانید تلگرام را به لطف ویژگی پوشه‌های چت آن سازماندهی کنید، یک ویژگی مفید اگر مجبور هستید در چت‌های زیادی پیمایش کنید تا چت مورد نظر خود را پیدا کنید.
  7. پیام‌ها را در هر زمان حذف کنید: آیا خوب نیست اگر بتوانید مطالبی را که مدت‌ها بعد از گفتن آنها گفته‌اید پس بگیرید؟ خوب، با تلگرام می‌توانید این کار را انجام دهید. یکی از تفاوت عمده بین تلگرام و واتساپ این مورد است شما می‌توانید پیام‌ها را بدون توجه به مدت زمانی که آنها را ارسال کرده‌اید حذف کنید، حتی اگر قبلاً خوانده شده باشند.
  8. ارسال پیام‌های بی‌صدا: به لطف ویژگی پیام‌های بی‌صدا این برنامه، هنگام ارسال پیام در تلگرام به کسی که در حال کار، مطالعه یا خواب است، نگران مزاحمت احتمالی آن‌ها نباشید. این ویژگی به شما امکان می‌دهد حتی اگر طرف مقابل حالت مزاحم نشوید را در دستگاه خود فعال نکرده باشد، پیام‌هایی ارسال کنید که صدا یا لرزش ندارند.
  9. پیام‌ها را زمان‌بندی کنید: اگر نگران ارسال پیامی بعداً هستید یا فراموش کرده‌اید که آن را ارسال کنید، می‌توانید آن را در تلگرام زمان‌بندی کنید. برای انجام این کار، یک پیام تایپ کنید، روی دکمه ارسال ضربه بزنید و نگه دارید، سپس تاریخ و زمان را انتخاب کنید. با استفاده از این ویژگی، دیگر نگران فراموش کردن پیام دادن به شخصی در یک مناسبت مهم مانند تولد یا سالگرد نخواهید بود.
  10. ترجمه پیام‌ها: می‌توانید به جای رفتن به Google Translate یا مترجم داخلی دستگاهتان با ابزار مترجم تلگرام، پیام‌های تلگرام را در برنامه ترجمه کنید.
  11. افراد اطراف را پیدا کنید: تلگرام به شما این امکان را می‌دهد تا با اشتراک‌گذاری مکان زنده خود، افرادی را که در این نزدیکی هستند اضافه کنید. آنها نیز مانند شما باید از ویژگی People Nearby استفاده کنند. اگر از این ویژگی استفاده کنید برای یکدیگر قابل مشاهده خواهید بود و می‌توانید برای افزودن آنها روی نام آنها ضربه بزنید. شما مجبور نیستید شماره تلفن خود را به اشتراک بگذارید، که یک امتیاز مثبت است.
  12. تعداد پیام‌های گروهی را با حالت آهسته محدود کنید: بسیاری از ما شرایط آزاردهنده بمباران شدن با پیام‌ها را در چت‌های گروهی تجربه کرده‌ایم. اگر ادمین گروه در تلگرام هستید، می‌توانید با Slow Mode مشکل را برطرف کنید. حالت آهسته تعداد پیام‌هایی را که هر یک از اعضای گروه می‌توانند در یک گروه در یک دوره معین ارسال کنند به تنها یک پیام محدود می‌کند.

امکانات منحصربه‌فرد واتساپ

  • خصوصی پیام بدید: رمزگذاری سرتاسر و کنترل‌های حریم خصوصی. این موردی است که به طور پیشفرض در تمام چت‌های شما فعال است در صورتی که در تلگرام شما باید یک سکرت چت ایجاد کنید تا به این قابلیت دسترسی پیدا کنید.
  • تماس‌های صوتی و ویدیویی باکیفیت و تعداد بالا: شاید یکی از دلیل برای بهتر بودن واتساپ و محبوبیت آن این گزینه باشد که البته در تلگرام هم وجود ولی به علت محدودیت‌های بیشتر در ایران واتساپ در این زمینه از حریف بهتر است.
  • علامت‌گذاری پیام‌های مهم: اگر مکالمه طولانی با کسی دارید، یافتن پیام‌های مهم دشوار می‌شود، زیرا باید به بالا پیمایش کنید. اگر متوجه شدید که این کار برای شما بسیار دردسرساز است، در واقع می‌توانید پیام‌های مهم را در چت‌های خود علامت‌گذاری کنید. به این ترتیب، می‌توانید در زمانی که بعداً به این پیام‌ها نیاز داشتید، به سرعت به آنها دسترسی پیدا کنید.
  • تمام عکس‌ها و ویدیوهای واتساپ خود را پیدا کنید: یکی از راه‌های یافتن عکس‌ها و ویدیوهای واتس‌اپ این است که به داخل هر چت بروید و به محتوا دسترسی پیدا کنید. با این حال، اگر می‌خواهید هر فایل عکس و ویدیویی را که در واتس‌اپ دریافت کرده‌اید پیدا کنید، این گزینه مفید نیست. شما به مراجعه به گالری خود و پیدا کردن آلبوم واتساپ می‌توانید به این داده‌ها دسترسی پیدا کنید.
  • علامت‌گذاری یک پیام به عنوان خوانده‌نشده: علامت‌گذاری یک پیام به عنوان خوانده‌نشده در واتس اپ به شما کمک می‌کند تا در مورد کاری که قرار است انجام دهید به شما یادآوری شود. با این حال، به خاطر داشته باشید که علامت‌گذاری پیام به‌عنوان خوانده‌نشده، علامت‌های آبی را حذف نمی‌کند و پیام شما همچنان به‌عنوان خوانده‌شده در انتهای گیرنده نشان داده می‌شود.

مقایسه امنیت تلگرام و واتساپ

واتس اپ با بیش از ۱٫۵ میلیارد کاربر فعال ماهانه یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های پیام‌رسان در جهان است. همچنین یکی از امن‌ترین‌هاست؛ واتساپ از ترکیبی از رمزگذاری سرتاسر و امنیت لایه انتقال (TLS) برای محافظت از همه پیام‌های ارسال شده از طریق پلتفرم خود استفاده می‌کند. علاوه بر ارائه یک سرویس پیام‌رسانی رمزگذاری‌شده، امنیت واتس‌اپ همچنین دارای چندین عنصر است که به محافظت از کاربران کمک می‌کند. این موارد شامل احراز هویت دو مرحله‌ای، رمزگذاری برای فایل‌های رسانه‌ای و امکان تنظیم زمان انقضا برای پیام‌ها است.

تلگرام نیز یک برنامه پیام‌رسان محبوب با میلیون‌ها کاربر در سراسر جهان است. طبق آخرین اطلاعات، تلگرام بیش از ۷۰۰ میلیون کاربر فعال ماهانه دارد، به علاوه ۵۵ میلیون کاربر فعال روزانه و این واقعاً زیاد است. سیستم رمزگذاری آن اقدامات امنیتی مشابهی را برای سیگنال ارائه می‌دهد، مانند رمزگذاری سرتاسر و زمان انقضای پیام. با این حال، برخی از تفاوت‌های کلیدی وجود دارد که امنیت تلگرام را نسبت به سیگنال کم‌تر می‌کند؛ یعنی، متن باز نیست و در گذشته مشکلات امنیتی وجود دارد. تلگرام دسترسی‌های کمتری نسبت به دستگاه شما و داده‌های شخصی شما دارد.

مقایسه امنیت تلگرام و واتساپ

امیدواریم این آمار و ارقام برایتان جالب بوده باشد. شما از کدام یک از این دو اپلیکیشن بیشتر استفاده می کنید؟ واتساپ یا تلگرام ؟

سوالات متداول

۱- امنیت واتساپ بیشتر است یا تلگرام ؟

واتس‌اپ به‌طور پیش‌فرض دارای رمزگذاری سرتاسری است، در حالی که کاربران تلگرام برای دسترسی به این ویژگی باید چت‌های مخفی ایجاد کنند و E2EE در چت‌های گروهی پشتیبانی نمی‌شود. با این وجود دسترسی‌های تلگرام به داده‌های شخصی گوشی شما کمتر است.

۲- تلگرام بهتر است یا واتساپ ؟

به نظر می‌رسد تلگرام با داشتن امکاناتی همچون داشتن فضای ذخیره‌سازی نامحدود و عدم نیاز به بکاپ گرفتن از حساب، پشتیبانی چندپلتفرمی، ویرایش و حذف چت‌ها عکس‌ها و ویدیوها حتی پس از ارسال، زمانبندی ارسال پیام و… گزینه بهتری نسبت به رقیب خود است.

مقاله های مرتبط :

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *