آموزش تخصصی نرم افزار مهندسی Matlab – قسمت ۱

آموزش تخصصی نرم افزار مهندسی Matlab – قسمت ۱

امروز با بخش اول آموزش تخصصی نرم افزار مهندسی Matlab در خدمت شما هستیم. Mathworks Matlab R2014b یک نرم افزار قوی برای دانشجویان و محققین رشته های ریاضی و مهندسی است که اولین نگارش آن در دانشگاه نیومکزیکو و استانفورد در سال ۱۹۷۰ در جهت حل مسائل تئوری ماتریسها، جبر خطی و آنالیز عددی بوجود آمد و امروزه صدها هزار کاربر دانشگاهی، آکادمیک، صنعتی و … در زمینه های بسیار متنوع مهندسی نظیر ریاضیات پیشرفته، جبر خطی، مخابرات، مهندسی سیستم و … با MATLAB بعنوان یکی از اولین محیط های محاسباتی و تکنیکی که قادر به حل مسائل آنهاست، آشنا می شوند.

ریاضیات، زبان مشترک بسیاری از علوم مهندسی است. ماتریس ها، معادلات دیفرانسیل، رشته های عددی اطلاعات، ترسیمات و گراف ها از لوازم اصلی به کار گرفته در ریاضیات و نیز در MATLAB هستند. MATLAB اکنون یک سیستم مؤثر و زبان برنامه نویسی بسیاری از محاسبات علمی و مهندسی است. با وردپرس فور یو همراه باشید.

آموزش تخصصی نرم افزار مهندسی Matlab

آشنایی با محیط کلی برنامه

با توجه به نبود آموزش های جامع این نرم افزار در اینترنت و چند آموزشی هم که وجود دارد به صورت جسته و گریخته به آموزش نرم افزار پرداخته که آن هم بیشتر برای نسخه های ۲۰۱ به قبل می باشد.
در حال حاضر آخرین نسخه برنامه R2014b می باشد. ولی ما آموزش را با نسخه R2014a که تفاوت زیادی با نسخه b ندارد، شروع می کنیم.
با توجه به حجم بالای کارهایی که می توان با برنامه انجام داد، مدت زمان آموزش کامل، کمی طولانی خواهد بود.
قسمت های اول آموزش، مخصوص کارهای ابتدایی و ویژه افراد مبتدی خواهد بود ولی رفته رفته آموزش های تخصصی تر هم به حضورتان عرضه خواهد شد.

مفهوم الگوریتم

قبل از شروع آموزش نرم افزار ، بایستی با مفهوم الگوریتم و منطق برنامه نویسی، آشنا باشید که با جستجو مطالب زیادی راجع به آن می توانید پیدا کنید.

الگوریتم یا خوارزمی مجموعه‌ای متناهی از دستورالعمل‌ها است، که به ترتیب خاصی اجرا می‌شوند و مسئله‌ای را حل می‌کنند. به عبارت دیگر یک الگوریتم، روشی گام به گام برای حل مسئله است. شیوه محاسبه معدل در مدرسه، یکی از نمونه‌های الگوریتم است.
مبانی برنامه نویسی – الگوریتم چیست ؟
خصوصیات یک الگوریتم

تمام الگوریتم‌ها باید شرایط و معیارهای زیر را دارا باشند:

ورودی: یک الگوریتم باید هیچ یا چندین پارامتر را به عنوان ورودی بپذیرد؛
خروجی: الگوریتم بایستی حداقل یک کمیت به عنوان خروجی (نتیجه عملیات) تولید کند؛
قطعیت: دستورات الگوریتم باید با زبانی دقیق، و بی‌ابهام بیان شوند. هر دستورالعمل نیز باید انجام‌پذیر باشد. دستورهایی نظیر «مقدار ۶ یا ۷ را به x اضافه کنید» یا «حاصل تقسیم پنج بر صفر را محاسبه کنید» مجاز نیستند؛ چرا که در مورد مثال اول، معلوم نیست که بالاخره چه عددی باید انتخاب شود، و در خصوص مثال دوم هم تقسیم بر صفر در ریاضیات تعریف نشده‌است.
محدودیت: الگوریتم باید دارای شروع و پایان مشخصی باشد، به نحوی که اگر دستورات آن را دنبال کنیم، برای تمامی حالات، الگوریتم پس از طی مراحل شمارا و متناهی خاتمه یابد. به علاوه، زمان لازم برای خاتمه الگوریتم هم باید به گونه‌ای معقول، کوتاه باشد.

 

ابتدا آخرین نسخه برنامه را دانلود کرده و سپس آن را فعال کنید.

بعد از نصب و فعال سازی برنامه، برنامه را باز کنید.

تصویری مطابق شکل زیر خواهید دید:

آموزش تخصصی نرم افزار مهندسی Matlab
آموزش تخصصی نرم افزار مهندسی متلب

۱- در این روبان، ابزار های پرکاربرد نرم افزار را مشاهده می کنید.

۲-این روبان برای نصب نمودارهای مختلف تعبیه شده است.

۳-در اینجا فهرست برنامه ها رو مشاهده می کنید.

۴-در این پنجره، دستورات برنامه نویسی نرم افزار نوشته شده و قابل مشاهده است.

۵-اینجا مسیر فایلی را که در Matlab (متلب) در حال اجراست را نشان می دهد.
تمامی دستورات ورودی و خروجی در این فایل انجام می شود. البته مسیرش را هم می توان تغییر داد.

۶-WorkSpace :
در این قسمت همه پارامترها، ماتریس های تعریف شده در Comman Window نشان داده می شوند.

در این جلسه با محیط برنامه آشنا شدیم. با ما همراه باشید.

منبع: wp4u.ir

آموزش تخصصی نرم افزار مهندسی Matlab

متولد تهران، ساکن کرج، فارغ‌التحصیل کارشناسی رشته مهندسی نرم‌افزار تاریخ تولد:11 سپتامبر سال 1995 علاقه‌مندی‌ها:وب‌گردی، تماشا فیلم و سریال، طراحی وب‌سایت

پیج اینستاگرام
مقاله های مرتبط :

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *