تئوری امواج گرانشی سیاه چاله‌ ها اینشتین اثبات شد

امواج گرانشی سیاه چاله‌ ها اینشتین
آنچه در این پست میخوانید

در حدود صد سال پیش، آلبرت اینشتین تئوری وجود امواج گرانشی فضا-زمان را مطرح کرد، اما (طبق معمول!) به دلیل نبود فناوری لازم نتوانست آن را اثبات کند. حال دانشمندان موفق به اثبات تئوری امواج گرانشی سیاه چاله‌ ها شده‌اند. برای جزییات بیشتر با وردپرس فور یو همراه باشید.

دانشمندان آمریکایی موفق به رصد امواج گرانشی شده‌اند، کشفی که منجر به شناخت بهتر نظام هستی می‌شود. محققان رصدخانه موج گرانشی تداخل لیزری (لایگو) گفته اند که قادر به تشخیص چنین موجی پس از برخورد دو سیاه چاله‌ی عظیم در 1.3 میلیارد سال پیش شده‌اند!

آلبرت اینشتین حدود یک قرن پیش یعنی در سال های 1915 و 1916، در نظریه نسبیت عام خود وجود امواج گرانشی را که با سرعت نور در فضا-زمان حرکت می‌کنند پیش‌بینی کرده بود. در آن زمان فناوری لازم برای تایید این نظریه وجود نداشت اما حالا محققان MIT و Caltech، رصدخانه‌ی دوقلوی LIGO را برای رصد امواج گرانشی اداره می‌کنند. این رصدخانه این توانایی را دارد که ارتعاشات کوچکِ عبور امواج گرانشی را رصد کند.

لایگو در ماه سپتامبر 2015 متوجه سیگنال انرژی شد که 50 برابر بیشتر از انرژی کل ستارگان جهان بود! تیم لیگو به مدت 5 ماه بر روی این سیگنال کار کرد و پس از تبدیل آن به فایل‌های صوتی، صدای برخورد دو سیاه‌چاله‌ بزرگ با یکدیگر را شنید. رصدخانه‌ی لیگو برای کشف انحنای فضا – زمان از دو دستگاه غول پیکر استفاده می‌کند که یکی در لیوینگستون ایالت لوئیزیانا و دیگری در هنفورد ایالت واشنگتن واقع شده است.

اینشتین در اوائل قرن بیستم پس از مطرح کردن تئوری نسبیت عام، پیش بینی کرده بود که نیروی جاذبه نتیجه خمیدگی فضا-زمان است و نقاط فضا-زمان از هم نزدیک تر و دورتر می‌شوند. بر اساس نظرات دانشمندان این کشف عصر تازه‌ای را برای علم نجوم آغاز خواهد کرد.

حال باید دید این کشف و اثبات جدید چه تغییرات و پیشرفت هایی را به دنبال خواهد داشت. لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

منبع: digitaltrends

تئوری امواج گرانشی سیاه چاله‌ ها

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
گلکسی نوت 8 سامسونگ

از گلکسی نوت 8 سامسونگ رونمایی شد

رویداد اختصاصی Unpacked که در شهر نیویورک برگزار شد و طی آن شرکت سامسونگ از نوت 8 خود رونمایی کرد تا انتظارها برای معرفی این فبلت به پایان برسد. اگر شما هم مشتاقید تا از ویژگی‌های این گلکسی نوت 8 سامسونگ بیشتر بدانید با وبسایت آموزشی وردپرس فور یو همراه باشید.

بیشتر بخوانید
اندروید اوریو

اندروید اوریو (Oreo) معرفی شد

اندروید اوریو (Oreo) بالاخره معرفی شد تا به شایعات و گمانه‌زنی‌های فراوانی که وجود داشت پایان دهد. اندروید Oreo نام جدیدترین نسخه سیستم‌عامل اندروید خواهد بود. با وبسایت آموزشی وردپرس فور یو همراه باشید تا با ویژگی‌های آن آشنا شوید.

بیشتر بخوانید
ایکس باکس وان ایکس

ایکس باکس وان ایکس ، ایکس باکس بعدی مایکروسافت

ایکس باکس جدید، ایکس باکس وان ایکس ، که قبلا با نام کدی پروژه اسکورپیو نامیده شده بود، اخیرا به طور رسمی در کنفرانس ایکس باکس در لس آنجلس رونمایی شد. گرچه از قبل بعضی از مشخصات فنی و قدرت این کنسول مشخص بود ولی آن چیزی که معلوم نبود قیمت، تاریخ عرضه، و البته نام آن بود. با وبسایت آموزشی وردپرس فور یو همراه باشید

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *