آموزش عکاسی در جنگل

آموزش عکاسی در جنگل

با نزدیک شدن به پایان سال و آمدن نوروز و سال جدید بسیاری از هموطنان عزیز ایرانی احتمالا مناطق جنگلی شمال ایران را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب کرده اند. اگر شما هم چنین برنامه ای دارید پیشنهاد می کنیم این ۱۰ توصیه آموزش عکاسی در جنگل را دنبال کنید. با وردپرس فور یو همراه باشید.

آموزش عکاسی در جنگل

۱/ بهترین زمان برای عکاسی

شاید بتوان گفت مهم ترین بخش عکاسی از جنگل، زمان آن است. یکی از بهترین زمان های عکاسی در جنگل ها زمانی ست که هوا ابری یا کمی بارانی باشد! احتمالا شما خم تعجب کرده اید زیرا بر خلاف تصور عمومی هوای آفتابی و آسمانی صاف باید بهترین حالت باشد، اما واقعا این چنین نیست. ابرها مانند یک دیفیوزر بزرگ عمل می کنند و باعث ایجاد نوری نرم شده و از ایجاد هایلایت ها و سایه های شدید جلوگیری می کنند. اگر هم کمی رطوبت در هوا باشد به احتمال زیاد شبنم جنگل را خواهد پوشاند که موجب تولید تصاویری زیبا و رویایی می شود. اما بنابر شرایط سفرتان ممکن است نتوانید آب و هوای مورد نظرتان را پیدا کنید، اما نگران نباشید! به طور کلی بهترین زمان رفتن به جنگل صبح زود است که خورشید پایین تر بوده و هوا خنک تر است.

۲/  از چه لنزهایی استفاده کنید؟!

به همراه داشتن لنزهای زوم واید می تواند در جنگل بسیار مفید باشد. اول اینکه موجب اغراق در پرسپکتیو می شوند، که می تواند حس بودن در میان جنگل را به مخاطب القا کند. و دوم اینکه این نوع لنزها می توانند مقدار زیادی از منظره را در خود حجای دهند. این موضوع بخصوص در زمانیکه از زیر درختان دارید عکاسی می کنید می تواند مفید واقع شود. اما استفاده از این لنزها نکته منفی هم دارد که البته می توان از آن در خلق عکسهای سوررئال استفاده کرد. نکته منفی لنزهای واید این است که گوشه های تصویرتان خم شده و به نظر میرسد درختان در حال افتادن به داخل فریم هستند.

همچنین عکاسی ماکرو می تواند دنیای کاملا جدیدی را در جنگل به رویتان باز کند. در زمان رفتن به جنگل با وجود درختان سر به فلک کشیده معمولا زیر پایمان را فراموش می کنیم. عکاسی ماکرو در جنگل می تواند فوق العاده لذت بخش باشد و بهترین بخشش این است که لازم نیست زیاد بگردید تا بتوانید سوژه ای جالب پیدا کنید. البته حواستان باشد که سوژه های عکاسی ماکرو را زیر پا یا در زیر تجهیزاتتان له نکنید. یکی از تجهیزات کاربردی برای عکاسی ماکرو می تواند اسپیدلایت باشد زیرا در اکثر مواقع وضعیت نور در کف جنگل چندان مناسب نیست، البته در بسیاری موارد به همراه داشتن یک چراغ ال ای دی خوب نیز کافی می باشد.

۳/ استفاده از فیلتر پولاریزه

شاید بتوان گفت بعد از دوربینتان به همراه داشتن فیلتر پولاریزه مهمترین کاری ست که باید در جنگل انجام دهید. فیلترهای پولاریزه کمک می کنند از انعکاس نور در آب و سنگ ها کاسته شده و رنگ سبز اشباع شده تری ایجاد می نمایند که باعث ایجاد عکسی زنده تر می گردد. پولاریزه های دایره ای در انواع و اقسام در دسترس اند و اجازه می دهند شدت تاثیرشان را نیز تنظیم کنید. تعدادی از برندهای محبوب شامل B+W،Tiffen، Lee و Cokin می شوند.

۴/ استفاده از سه پایه

همان طور که می دانید یکی از تجهیزات ضروری برای عکاسی از هر منظره ای سه پایه است. اما باید بدانید که استفاده از سه پایه در جنگل مهمتر نیز هست، چون در بیشتر موارد نور چندان زیادی وجود ندارد و به خصوص اگر بخواهید از دیافراگم بسته استفاده کنید عملا عکاسی با دوربین روی دست غیرممکن می شود. با استفاده از سه پایه می توانید زمان نوردهی را افزایش دهید تا مجبور به بالا بردن بیش از حد ایزو یا کم کردن عمق میدانتان نشوید.

۵/ عکاسی از آبشارها و رودخانه ها

آموزش عکاسی در جنگل
آموزش عکاسی در جنگل

با اینکه عکاسی از رودخانه ها و آبشارها می تواند سخت باشد، زیرا یک عنصر جدید یعنی آب به عکستان اضافه می شود اما آب رگ حیاتی جنگل است و به عکاسان نیز شانس بسیار خوبی برای ثبت عکس هایی زیباتر می دهد. به اطرافتان خوب نگاه کنید. ببینید نور کجا افتاده است؟ چه پیش زمینه هایی نظرتان را جلب می کنند؟ سرعت حرکت آب چقدر است؟ این ها همان فاکتورهایی هستد که برای عکاسی از آب روان باید در نظر بگیرید.

در این جا نیز فیلتر پولاریزه به شما کمک خواهد کرد انعکاس نور توسط آب را کاهش دهید و رنگهای اطراف آب را اشباع کنید. اگر میخواهید به آب ظاهری پنبه ای و نرم بدهید ایزو را در پایین ترین میزان ممکن تنظیم کرده و از دیافراگم کوچکی بین F/11 تا f/16 استفاده کنید، این کار به شما اجازه می دهد سرعت شاتر را کم کنید و افکت مورد نظرتان را به دست آورید.

خلاقیت به خرج بدهید و از خیس شدن پاهایتان نترسید. از محکم بودن جای سه پایه تان اطمینان حاصل کنید، سنگها و خزه های لیز کف رودخانه می توانند برای خودتان و تجهیزاتتان حادثه آفرین باشند.

۶/ انتخاب سوژه

از ویژگی جنگل ها شلوغ و پر از سوژه بودن است، همین امر موجب می شود که برخی اوقات انتخاب سوژه ی مناسب سخت باشد. تعداد بیش از حد زیاد درختان، علف ها، ریشه ها، سنگها و شاخه ها می توانند عکس شما را خراب کنند. رویکرد” کمتر بهتر است” می تواند به همان مهمی نور خوب در عکستان باشد. یک عکس خوب از جنگل نیاز به ساختار و بالانس مناسب دارد. وقتی سوژه ی مورد نظرتان را یافتید از زاویه های مختلف به آن نگاه کنید تا کادربندی مورد نظر را بیابید. توجه داشته باشید که در اکثر موارد از دیافراگم بسته استفاده خواهید کرد، بنابراین پس زمینه نیز در فوکوس خواهد بود، به همین دلیل باید حواستان به پس زمینه ی عکس نیز باشد.
داشتن عناصری در پیش زمینه عکس که موجب هدایت چشم بیننده به سوژه اصلی می شوند همواره مفید است. به طور مثال اگر لازم شد بر روی زمین دراز بکشید. از عناصر اطرافتان استفاده کنید تا حواس مخاطب را به سمت چیزی که می خواهید هدایت کنید.

۷/ صبور باشید و از سفرتان لذت ببرید

مهمترین سرمایه ای که می توانید در عکاسی صرف کنید زمانتان است. بهتر است در نظر داشته باشید خورشید چه زمانی طلوع می کند و برای استفاده ی حداکثری از نور روز برنامه ریزی کنید. ممکن است درختی را پیدا کنید که برای عکستان ایده آل است، ولی سایه در سمتی افتاده که نمی خواهید، در این حالت یا می توانید جهت عکستان را عوض کنید، یا روز دیگر به همان نقطه در زمان مناسب مراجعه کنید و امیدوار باشید کسی آن درخت را نبریده باشد!!

۸/ پوشش در مقابل باران و آب

نیازی نیست که حتما از حفاظ های گران قیمت استفاده کنید، تنها وسایلی که تجهیزاتتان را در مقابل قطرات باران و شبنم که از شاخه ها و برگ ها می چکند حفاظت کنند. این چند توصیه ی ساده می توانند بسیار کاربردی باشند:

  •  نایلونی زیپ دار بزرگ با خود داشته باشید. در زمان جابجایی و رفت و آمد روی دوربینتان بکشید تا در بین شاخه ها و برگهای خیس درختان خیس نشود.
  •  در شرایطی که زمین پر از آب است، از سه پایه ی خود مراقبت کنید، زیرا درون پایه های آن خالی بوده و ممکن است از آب پر شود.
  •  یک دستمال میکروفیبر بزرگ برای تمیز کردن لنزها و دوربینتان همراه داشته باشید.

۹/  تمیزکاری

همانطور که قطعا می دانید آب بزرگترین دشمن تجهیزات الکترونیکی است.وقتی به خانه رسیدید مطمئن شوید که رطوبت از دوربینتان خارج می شود. دوربین را در جایی گرم و خشک بگذارید تا رطوبتی درونش باقی نماند. همچنین پایه ها و گیره های سه پایه تان را چک کنید، آنها را تا بلندترین حالت پایه باز کرده و با دستمالی تمیزشان کنید. اسپری کردن کمی آب بر روی پیچ و مهره ها و سپس تمیز کردنشان از زنگ زدگی جلوگیری می کند.

۱۰/ نگران قوانین نباشید

این مهم ترین چیزی است که به عنوان یک عکاس می توانید انجام دهید. شما خود را بعنوان یک عکاس چطور شناخته اید؟ چه چیزی موجب علاقه ی شما به عکاسی شده؟ اول اینکه همه کارهای شما را دوست نخواهند داشت. همواره کسی پیدا می شود که با نحوه ی کار شما مخالف باشد. نگذارید این موجب شود از کارتان لذت نبرید. انگیزه خود را از دست ندهید.

منبع: wp4u.ir

مقاله های مرتبط :

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *