آموزش جلوگیری از هک مودم های ADSL

آموزش جلوگیری از هک مودم های ADSL

در این پست قرار است با آموزش جلوگیری از هک مودم های ADSL در خدمت شما عزیزان باشیم. متاسفانه چند وقتی هست که نرم افزار های در اینترنت انتشار پیدا کرده با عنوان های هک وای فای در آندروید و…( افراد زیادی از این روش ها کسب درآمد میکنند) که این نرم افزار ها دست افراد سودجو و بی سواد افتاده و آمار هک مودم های وایرلس را بالا برده است.با وردپرس فور یو همراه باشید.

قبل از اینکه آموزش جلوگیری از هک مودم های ADSL را شروع کنیم باید این دو مطلب خدمت شما گفته شود. اول اینکه در این آموزش درباره مطالبی در مورد WPS و مک آدرس مودم صحبت می شود که تا حد زیادی از از هک جلوگیری می کند و مورد دیگر این است که شما باید این نکته را در نظر بگیرید که رمز وای فای شما باید شامل حروف بزرگ و کوچک، اعداد و علامت ها که حداقل شامل ۸ کاراکتر و حداکثر ۱۲ کاراکتر باشد.

 

آموزش جلوگیری از هک مودم های ADSL

همانطور که گفته شد در این آموزش قرار است در مورد غیر فعال کردن WPS و استفاده از آدرس مک در مودم می پردازیم:

۱- غیر فعال کردن قابلیت WPS در مودم

آموزش جلوگیری از هک مودم های ADSL 1
01 آموزش جلوگیری از هک مودم های ADSL

 

اکثر کاربران از پروتکل WPA2-Personal که با نام WPA2-PSK نیز شناخته می‌شود بهره می‌برند. PSK مخففی برای Pre-shared key می‌باشد. شما تنظیمات روتر خود را به همراه گذرواژه‌ای خاص انجام می‌دهید و سپس از همان گذرواژه برای ارتباط با شبکه وای‌فای خود بهره می‌برید.

این عمل به شما گذرواژه‌ای برای حفاظت از شبکه خواهد داد تا دیگران بدون اجازه شما نتوانند از آن استفاده کنند. روتر از گذرواژه شما یک کلید رمزگذاری شده تشکیل می‌دهد تا از آن برای حفاظت ترافیک شبکه بی‌سیم استفاده کند و نهایتا افرادی که این گذرواژه را ندارند نتوانند از این شبکه بهره ببرند.

این عمل ممکن است از جهت نیاز به تکرار بر روی هر دستگاه مستقل، کمی آزاردهنده باشد. اینجاست که WPS برای حل مشکل ایجاد شد. وقتی به روتری با قابلیت WPS متصل می‌شوید، پیغامی مبنی بر امکان استفاده از روشی آسان‌تر به جای واردکردن گذرواژه خود مشاهده می‌کنید.

آیا می‌توان WPS را غیرفعال کرد؟

انواع مختلفی از روترها در بازار موجودند. برخی از روترها به شما امکان غیرفعال‌سازی WPS را نمی‌دهند و در واقع گزینه‌ای برای لغو این قابلیت وجود ندارد. برخی از روترها از گزینه یادشده برخوردارند اما این گزینه عملا هیچ کاربردی ندارد و WPS برخلاف میل شما همیشه فعال باقی می‌ماند. در سال ۲۰۱۲ این مشکل بر روی روترهای ساخت Linksys و Cisco مشاهده شد.

برخی از روترها امکان فعال‌ یا غیرفعال‌سازی WPS را برای شما میسر می‌کنند و البته برخی دیگر همچنان از روش فشردن دکمه سخت‌افزاری استفاده می‌کنند. برخی نیز اصلا از WPS پشتیبانی نمی‌کنند که این‌ها امن‌ترین روترهای موجودند!

چگونه WPS را غیرفعال کنیم؟

اگر روتر شما امکان غیرفعال‌سازی WPS را برای شما فراهم می‌کند می‌توانید این گزینه را به احتمال زیاد در زیرشاخه‌ای به نام Wi-Fi Protected Setup یا WPS در رابط کاربری تحت وب روتر مشاهده کنید.

پیشنهاد می‌شود حداقل گزینه شناسایی از طریق پین را غیرفعال کنید. در پایان بدنیست بار دیگر خاطرنشان کنیم که اگرچه WPS روشی سریع و آسان برای اتصال به وای‌فای به شمار می‌آید اما اگر یک گذرواژه ایمن که بتوانید به راحتی به خاطر بیاورید بسازید، می‌توانید به همان سرعت به اینترنت متصل شوید.

 

۲- استفاده از آدرس مک در مودم

آموزش جلوگیری از هک مودم های ADSL 2
02 آموزش جلوگیری از هک مودم های ADSL 

 

ساختار شبکه و مدیریت آن نیز مانند هر چیز دیگری زبان خاص خودش را دارد. خیلی از شرایط و نکات امنیتی و خیلی چیز های دیگری که خودتان بهتر از من بلد هستید امروز در اینترنت و در زندگی خیلی افراد حتی کودکان نیز رواج پیدا کرده است اما باز هم در این میان ایترنت و وای – فای (Ethernet, Wi-Fi) هم نگرانی خاص خودش را دارد.

دانستن معانی این شرایط، و درک اساس و بیس آن ها به شما امکان استفاده بهتر از این دو را در شبکه خانگی یا اداری آن هم به آسانی هر چه بهتر خواهد داد.
ما در پائین به طور کاملا مجزا به هر کدام از دو موضوع زیر خواهیم پرداخت اما برای شروع بهتر است بدانید که مک آدرس، برای ظاهر نتوورک و در واقع مودم، و مک فیلترینگ به امنیت و حفاظت از آن می پردازد.

آدرس های مک (Mac Addresses)

به کاربرد آدرس های کنترل دسترسی به مدیا (Media Access Control Addresses) یک شناسه اختصاصی برای هر شبکه جداگانه است که مثل کارت PCI داخل رایانه تان یا کارت های Wi-Fi قرار گرفته به طور پیشفرض درون لپ تاپتان عمل می کند و هدف مشخصی هم دارد؛ توانایی تشخیص آداپتور یا کنترل کننده اینترفیس یک شبکه از یک دیگر و همچنین دستگاه های شبکه ای متفاوت از جمله کار های بر روی دوش مک آدرس است.

Mac Filtering

خوب بحث مک آدرس به پایان رسید و اکنون قصد داریم توضیحاتی کامل راجع به MAC Filtering به دست آوریم.
آدرس های مک به نحوی مانند یک پاکت نامه عمل می کنند، یعنی ارسال یک المان خاص بوسیله یک ساختار شبکه.
برای مثال روتر ها می توانند از مک آدرس ها استفاده کرده و مطمئن شوند که پکیج های نتورک به تعداد رایانه های موردنظر رسیده یا نه. از سوی دیگر فیلتر مک (MAC Filtering) از مک آدرس ها برای محدود کردن دسترسی به شبکه برای یک زیر مجموعه دستگاه های متصل استفاده می کند که شما می توانید با تهیه کردن یک لیست سفید از مک آدرس های اجازه داده شده برای دسترسی یا یک لیست سیاه از آن هایی که می خواهید آن ها را محدود کنید، استفاده نمائید.
خوب، حال زمانی که دستگاهی سعی می کند تا به شبکه متصل شود ما آن را چک و در صورت نیاز آن را در لیست سفید/سیاه قرار می دهیم.
تنها مشکل اساسی مک فیلترینگ آدرس های مکی است که بوسیله نوشته ساده (Plain Text) مخابره می شوند و این به این معنی است که وی باید تا اتصال یک دستگاه صبر کند که ارتباطات درون یک شبکه شروع شود. حال او به آسانی می تواند آدرس مک را در دست گرفته (البته اگر از در حالت Open باشد و در دیگر حالات تنها درصدش کمتر می شود و حکایت همچنان باقیست…)  و در لیست سفید قرار بگیرد و سپس با استفاده از ترفند های هکری اش پسورد را به دست گرفته و هرکاری دلش می خواهد با شما و رایانه و اینترنت تان انجام دهد که البته خیلی کار های سختی دارد و با وجود ممکن بودنش هیچ ارزشی برای تلاش کردن این همه ندارد!

 

این هم از آموزش جلوگیری از هک مودم های ADSL .امیدواریم هرگز هک نشوید! 🙂

منبع: wp4u.ir

متولد تهران، ساکن کرج، فارغ‌التحصیل کارشناسی رشته مهندسی نرم‌افزار تاریخ تولد:11 سپتامبر سال 1995 علاقه‌مندی‌ها:وب‌گردی، تماشا فیلم و سریال، طراحی وب‌سایت

پیج اینستاگرام
مقاله های مرتبط :

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *