آموزش انتخاب صفحه کلید مناسب

آموزش انتخاب صفحه کلید مناسب

همانطور که همه ما دیده ایم صفحه کلید یا همان keyboard یکی از مهمترین ابزارهای ورود اطلاعات در کامپیوترها می باشد که شامل حروف انگلیسی و فارسی و اعداد و نشانه های نگارشی است. نشانه هایی مثل پرانتز، علامت سوال و علامت تعجب، ویرگول و… . اما چیزی که شاید کمتر بدانید این است که نحوه قرارگیری این حروف و نشانه ها در کنار یکدیگر باعث می شود طرح بندی های مختلفی به وجود آید که در ادامه به بیان آن ها می پردازیم و سپس آموزش انتخاب صفحه کلید مناسب را با هم مرور خواهیم کرد. با وبسایت آموزشی وردپرس فور یو همراه باشید.

همانطور که گفتیم طرح بندی های مختلفی از قرارگیری حروف و ارقام و نشانه های کنار هم به وجود می آید که در ادامه دو مورد از آن ها را با هم بررسی می کنیم:

۱- طرح QWERTY Keyboard

طرح QWERTY Keyboard
طرح QWERTY Keyboard

در سال ۱۸۷۸ توسط کریستوفر شولز که احتمالا او را با اختراع ماشین تحریر در سال ۱۸۶۸ می شناسید، این طرح ایجاد شد و به دلیل ارزان و استفاده آسان از آن و همچنین مشکلات استفاده از طرح بندی های جدید، امروزه، رسمی ترین و پر استفاده ترین طرح کیبورد به شمار می رود. جالب است بدانید که این طرح به دلیل نزدیکی کلیدهای حرفی Q,W,E,R,T,Y در ردیف بالائی بخش الفبائی صفحه کلید به QWERTY Keyboard معروف شده است.

۲- طرح Dvorak Keyboard

طرح Dvorak Keyboard
طرح Dvorak Keyboard

در سال ۱۹۳۶ در جهت رفع مشکلات مدل QWERTY ، توسط August Dvorak طرح جدیدی معرفی شد. ویژگی مهم این keyboard استقرار حروف صدادار انگلیسی در کنار یکدیگر و در سمت چپ صفحه کلید می باشد که ما کمتر این نوع از طرح بندی را دیده ایم. اگر استفاده صحیح این نوع طرح بندی را یاد بگیریم، به دلیل وضعیت خاص قرار گیری کلیدها در کنار یکدیگر، می توان در مجموع سرعت عمل تایپ را بالا برد و در عین حال انرژی کمتری صرف کرد.

[stextbox id=”read” direction=”rtl”]در وردپرس فور یو بخوانید:

آموزش بستن برنامه های هنگ کرده بدون Task Manager

[/stextbox]

آموزش انتخاب صفحه کلید مناسب

حال سوالی که پیش کی آید این است که فاکتور مهم در طرح بندی صفحه کلیدها چیست؟

علاوه بر نحوه خاص قرارگیری کلیدها بر روی کیبورد ،اصول طراحی بهینه صفحه کلیدها بر اساس مطالعات آرگونومیکی است به عبارت دیگر یعنی طرح بندی صفحه کلید بایستی طوری باشد که :

  1. میزان فشار وارد آمده در زمان تایپ به هر دو دست یکسان باشد.
  2. بیشترین فشار بر روی کلیدهای ردیف میانی صفحه کلید وارد شود.
  3. تناوب تایپ توسط یک انگشت خاص بایستی حداقل و تناوب حرکت دستها بایستی حداکثر باشد، در غیر این صورت انجام امور تکراری و یا کار مداوم با کامپیوتر، موجب پیدایش بیماری سندروم مچ دست (Carpal Tunel) در افراد می گردد.

سندروم مچ دست نوعی اختلال حاد می باشد که عامل بروز آن ، فشارهای مکرر ، ضربات فیزیکی ، وضعیت های خاص ارثی و یا برخی بیماریها ست. این اختلال بر بخشی از یک عصب خاص در مچ دست اثر گذاشته و غلاف احاطه کننده زردپی مچ دست را ملتهب می نماید. با التهاب رگ های کوچک خونی، فشار زیادی به عصب موجود در آن ناحیه وارد شده که این عمل باعث قطع فعالیت عصب می گردد. نتیجه این امر احساس درد، از دست دادن سرعت عمل، حالت کرخی در ناحیه مچ دست و یا مورمور کردن در زمان خواب در ناحیه مچ دست می باشد.

بر اساس تحقیقاتی که انجام شده محققان دریافته اند که استفاده از طرح بندی QWERTY به دلیل نزدیکی دست ها در زمان تایپ با یکدیگر و توزیع نامناسب فشار بر هرکدام، یکی از عوامل ایجاد سندروم مچ دست می باشد .

اگر شما از دسته کاربران دائمی کامپیوتر هستید، استفاده از صفحه کلیدهای NATURAL KEYBOARD به شما توصیه می شود که کلیدهایی نرم داشته و به دلیل وضعیت خاص قرارگیری کلیدها در شیب، اصول آرگونومیک سه گانه به خوبی رعایت می گردد. البته روش های درمانی متعددی جهت بیماری سندروم مچ دست وجود دارد که از جمله آن ها می توان به داروها، اسپیلت های مچی و در شدیدترین حالت به عمل جراحی اشاره نمود. امیدواریم با رعایت این نکات دچار هیچ بیماری و مشکلی نشوید و از آموزش انتخاب صفحه کلید مناسب نهایت استفاده را برده باشید.

منبع: wp4u.ir

مقاله های مرتبط :

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۱ دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

  1. ابوالفضل
    ۱:۵۲ ۱۳۹۵/۱۰/۰۹

    ممنون از این آموزش خوبتون. سایت خوبی دارید